Odpowietrzanie hamulców i pomp ABS jest jedną z tych czynności, o których powinien pamiętać każdy doświadczony kierowca. O systematycznym odpowietrzaniu pomp ABS powinni pamiętać nie tylko kierowcy samochodów osobowych, ale również kierowcy pojazdów dostawczych i ciężarowych. Bezpieczeństwo na drodze odgrywa najważniejszą rolę, dlatego też warto dowiedzieć się jak odpowietrzyć hamulce z ABS.
O czym należy pamiętać?
Zapowietrzenie układu hamulcowego znacząco utrudnia wciśnięcie pedału. Przy dużej usterce może okazać się, że hamowanie jest niemożliwe nawet przy bardzo niewielkiej prędkości. Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze pamiętać należy o regularnym odpowietrzaniu pompy ABS. W dzisiejszych czasach praktycznie każdy nowy samochód posiada układ hamulcowy z ABS. Najprościej rzecz mówiąc jest to zaawansowany system, który zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania. System blokowania kół znacząco ogranicza ryzyko wpadnięcia w poślizg i wypadnięcia z drogi. Nowoczesne systemy hamulcowe typu ABS automatycznie dezaktywują wszelkie elementy wspomagające kierowanie pojazdem.
Jak w rzeczywistości działa układ hamulcowy z ABS?
W nowoczesnych systemach hamulcowych z ABS znajdują się specjalne czujniki prędkości obrotowej kół. Mechanizm działania wymienionego systemu oparty jest na indukcji magnetycznej. Bardzo ważnym elementem konstrukcyjnym są również elektrozawory. Pamiętać należy o tym, że to właśnie one odpowiadają za regulowanie ciśnienia w przewodach, które podłączone są bezpośrednio do każdego koła. Wymienionymi elementami steruje wyspecjalizowana centrala.
Jak samemu odpowietrzyć hamulce?
Bardzo wielu początkujących kierowców zastanawia się jak samemu odpowietrzyć hamulce. W pierwszej kolejności należy skupić się na odpowietrzaniu powietrza z kół, które są najbardziej oddalone od pompy. Jak powszechnie wiadomo pompa montowana jest przeważnie po lewej stronie bezpośrednio we wnętrzu komory silnika. Pierwszym krokiem jest oczywiście odkręcenie korka zbiorniczka z płynem hamulcowym. Po odkręceniu korka będzie można sprawdzić stan płynu hamulcowego i ewentualnie go uzupełnić zgodnie z zaleceniami producenta.
Jak wspomniano wcześniej ważną rolę odgrywa właściwa kolejność odpowietrzania hamulców z ABS. Zawór odpowietrzający najlepiej odkręcić tylko o pół obrotu. W ten sposób będzie można zebrać sączący się płyn i ponownie go wykorzystać. Płyn należy spuścić do momentu, aż przestanie płynąć ciągiem i nie widoczne będą pęcherzyki powietrza. Odpowietrzanie pompy ABS można przyśpieszyć tzw. metodą pompowania. Polega ona na tym, że jedna osoba naciska mocno pedał hamulca, a druga osoba w tym samym czasie dokonuje odpowietrzania hamulców. Opisywany proces należy powtarzać do momentu, aż pedał hamulca będzie twardy. Samodzielne odpowietrzanie hamulców może okazać się dużym wyzwaniem w przypadku nowych pojazdów. W takiej sytuacji zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wizyta u doświadczonego mechanika samochodowego.
Cenne wskazówki
Kierowcy, którzy zamierzają samodzielnie odpowietrzyć hamulce powinny pamiętać o włączeniu zapłonu. Dobrym pomysłem jest kilkukrotne wciśnięcie pedału hamulca. W ten prosty sposób będzie można pozbyć się ciśnienia regulacji systemu ABS. Pamiętać należy również o tym, że pompa nie powinna pracować dłużej niż kilka minut. Doświadczeni serwisanci zalecają, aby nie przekraczać dwóch minut. Jeżeli znacząco przekroczy się ten czas, to niestety może dojść do przegrzania urządzenia. Aby uniknąć problemów warto robić krótkie przerwy podczas odpowietrzania. Jeżeli pompa hamulcowa znajduje się w standardowym miejscu, to kolejność odpowietrzania hamulców z ABS powinna wyglądać następująco:
- prawe tylne koło
- lewe tylne koło
- prawe przednie koło
- lewe przednie koło
Na odpowietrznik można założyć kawałek gumowego i przezroczystego wężyka, dzięki któremu można obserwować na bieżąco płyn. Osoby, które zamierzają ponownie wykorzystać płyn koniecznie muszą go wlewać do czystego pojemnika. Na samym końcu należy wspomnieć o tym, aby na bieżąco obserwować zbiorniczek i uzupełniać poziom płynu. Wynika to oczywiście z tego, że zbyt niski poziom może spowodować niestety ponowne zapowietrzanie układu.
Zapraszamy do serwisu GEMMA Kraków – https://www.gemmaoleje.pl/uslugi/mechanika-i-serwis-samochodowy/