Infokioski to urządzenia, które zaczęły pojawiać się w wielu miejscach już kilka lat temu, budząc duże zainteresowanie wśród konsumentów. Cena infokiosków multimedialnych staje się na tyle przystępna dla firm i miast, że w dzisiejszych czasach stały się one już znanym i coraz częściej widzianym rozwiązaniem, pozwalającym na zastąpienie typowych stanowisk informacyjnych, które mają świadczyć usługi wobec klientów. Taka technologia ułatwia nasze codzienne życie — w sklepach spotykamy samoobsługowe kasy, normalnością są już dla nas biletomaty, wpłatomaty, urządzenia drukujące bilety na lotniskach czy drukujące zdjęcia w marketach. Infokioski są bez wątpienia równie innowacyjnym i ułatwiającym życie codzienne rozwiązaniem, które może znaleźć swoje użytkowanie w wielu przestrzeniach, zarówno wśród instytucji publicznych, jak i prywatnych.
Mają one wiele zastosowań, ale kluczowym jest oczywiście szybkie i łatwe przekazywanie informacji. Co ważne, infokiosk może być wykorzystywany zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz, dzięki temu mamy nieograniczony dostęp do informacji, ponieważ urządzenie działa 7 dni w tygodniu, przez całą dobę. Kiosk multimedialny ma zainstalowany ekran dotykowy, który jest bardzo intuicyjny w korzystaniu. Dzięki temu poradzi sobie z nim każdy potencjalny użytkownik, są one przyjazne dla osób w każdym wieku, również dla seniorów. Takie kioski możemy bardzo często spotkać na dworcach, lotniskach, w muzeach, teatrach, kinach, bibliotekach, urzędach, centrach handlowych, a nawet w szpitalach. Bardzo chętnie widziane i wykorzystywane były one w czasie pandemii COVID-19, kiedy to każdy ograniczał kontakty z innymi ludźmi — zachęcano wtedy często do korzystania z nich przykładowo w placówkach medycznych przy potwierdzaniu wizyty u lekarza.
Jeśli chodzi o jedno z najkorzystniejszych rozwiązań tej technologii, jest nim jednak wykorzystanie infokiosku w firmie. Jest to usprawnienie każdego dnia pracy dla pracowników, a także pojawiających się w siedzibie klientów. Infokiosk może stanowić przykładowo funkcję recepcji w firmie. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem jest postawienie urządzenia w holu siedziby firmy, dzięki czemu osoba pojawiająca się w celu spotkania może dowiedzieć się, jak dotrzeć do miejsca, w którym ono się odbywa, a nawet potwierdzić swoją obecność. Jest to gwarancja na szybkie pozyskanie niezbędnych informacji. Co więcej, podczas kontaktu klienta z naszym infokioskiem, możemy zaprezentować reklamę swojej firmy w formie grafiki, dźwięku lub animacji, tak więc ma on też zastosowanie sprzedażowo — marketingowe. Możemy również taki kiosk potraktować stricte sprzedażowo i lokalizować w punkcie sprzedaży naszej siedziby, gdzie zainteresowany będzie mógł, korzystając z urządzenia zapoznać się z naszą ofertą, a następnie dokonać zakupu lub rezerwacji danego produktu, lub usługi. Taki system, bardzo intuicyjny w obsłudze z pewnością wpływa pozytywnie na wizerunek firmy i opinie wśród potencjalnych klientów. Jego wielką zaletą jest również brak kolejek, a więc oszczędność czasu, na którym każdemu z nas bardzo zależy. Infokiosk może być również przeznaczony do komunikacji z pracownikami, wtedy warto postawić go na biurowym korytarzu prowadzącym do stanowisk pracy lub na hali produkcyjnej, a także na stołówce czy open space.
Wykorzystanie takiego rozwiązania samoobsługowego wiąże się z szybszą realizacją wielu procesów dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów, a także z redukcją kosztów osobowych i wydruków. Taka oszczędność papieru oraz tonerów jest niezwykle ekologicznym podejściem, co powoduje, że nasze miejsce pracy staje się przyjaznym środowiskiem. Infokiosk może być urządzeniem, które w znacznym stopniu wspiera pracowników działu HR i kadr, świadcząc dostęp do danych takich jak rozliczenie czasu pracy pracownika, informator o zbliżających się szkoleniach lub badaniach lekarskich, czy miejsce, gdzie prezentowany jest grafik na najbliższe miesiące lub sprawdzane są dostępne dni urlopowe. To bardzo łatwy i szybki dostęp do informacji pracowniczych, które usprawniają codzienne funkcjonowanie w firmie i pozwalają na poczucie działania w innowacyjnym środowisku. Podwyższa to poziom jakości pracy i przepływu informacji wśród działów, co jest wielką zaletą w każdej branży. Pracownicy mają więcej czasu na zajmowanie się swoimi zadaniami, a sam infokiosk dzięki temu, że nie posiada klawiatury czy myszki, jest bardzo wygodny w użyciu oraz nie zajmuje dużo przestrzeni w firmie.
Infokioski są wykonane z wysokiej jakości materiałów, które są odporne na różne warunki atmosferyczne, temperaturę czy wilgotność, a także pył czy kurz. Dzięki temu spokojnie możemy więc wykorzystywać je również na wspomnianych już halach produkcyjnych. Pracownicy produkcyjni, najczęściej nie korzystają w swojej codziennej pracy z komputerów, więc dostęp do informacji pracowniczych w postawionym na hali infokiosku, jest świetnym rozwiązaniem. Co jest wyjątkowe, wiele infokiosków przystosowane jest również do osób niepełnosprawnych, które są niższe, mają problemy ze wzrokiem lub posiadają protezy kończyn. To szczególnie może ucieszyć firmy, które zatrudniają osoby z niepełnosprawnościami. Warto również podkreślić, że sprawdzając dane pracownicze w infokiosku, nie musimy martwić się o dokładność danych, ani o ich bezpieczeństwo.
Oczywiście, takie rozwiązanie, jeśli ma pojawić się jako nowość w firmie, może na początku spotkać się z pewnego rodzaju sceptyzmem. Przyzwyczajeni do wizyt w kadrach pracownicy, będą musieli przekonać się do bardziej zautomatyzowanego rozwiązania. Warto więc zadbać o odpowiednią dostępność urządzenia, a także przemyślenie wgranych funkcji, tak aby korzystanie z pracowniczego infokiosku kojarzyło się z czynnością łatwą i przyjemną. Przekonanie pracowników do korzystania z takiego rozwiązania będzie kluczową kwestią w usprawnieniu technologicznym życia codziennego naszej firmy.