Kruszywo drogowe jest wykorzystywane do budowy dróg i autostrad, a także chodników, placów i ścieżek rowerowych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie stabilności gruntu oraz zagęszczenie. Podczas wymienionych wyżej robót drogowych stosuje się zarówno naturalne kamienie, jak i przetworzone odpady mineralne. Warto jednak pamiętać, że rodzaj kruszywa musi być dopasowany do rodzaju inwestycji. Co warto wiedzieć na ten temat?
Jakie kruszywa są wykorzystywane w trakcie robót drogowych?
Obecność kruszywa sprawia, że wierzchnia warstwa podłoża zachowuje swoją stabilność, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych oraz intensywności eksploatacji. Tego typu elementy powinny spełniać normy budowlane oraz inne wymagania. Warto zaznaczyć, iż są to sypkie materiały pochodzenia organicznego lub mineralnego. Czym wyróżniają się oba rodzaje?
- Kruszywo naturalne – ma postać minerałów lub skał i występuje w wersji żwirowej oraz łamanej. Pozyskuje się go zwykle z kopalni, dna rzeki lub jezior. Do tej grupy zalicza się m.in. tłuczeń, żwir, grys i kliniec. Aby pozbyć się zanieczyszczeń znajdujących się na powierzchni materiałów, konieczne jest przesianie oraz płukanie. Opisywane kruszywo drogowe zostało rozdrobnione w wyniku erozji lub poprzez mechaniczne rozdrobnienie litych skał.
- Kruszywo sztuczne – pozyskuje się je z odpadków produkcyjnych górniczych lub hutniczych. Wyróżniamy kruszywa pochodzenia mineralnego oraz mineralnego z recyklingu. Pierwsze powstały dzięki termicznej obróbce, zaś drugie jako wynik obróbki nieorganicznych materiałów. Podział dotyczy też grubości ziaren. Co za tym idzie, wymieniamy kruszywa grube, drobne, wypełniacze, naturalne i o uziemieniu ciągłym.
Kruszywo drogowe – dodatkowe informacje
Jeśli materiały tego typu mają zostać wykorzystane na prywatnych posesjach warto zwrócić też uwagę na ich estetyczny charakter. W tym przypadku doskonale sprawdzi się grys oraz otoczak. Ich zaletą jest też wytrzymałość oraz szeroki zakres zastosowania.