Pomysł na witrynę internetową i wykupienie domeny to nie wszystko. Aby stworzyć stronę, potrzebny będzie także odpowiedni hosting, a często również wygodny w obsłudze CMS czy certyfikat SSL, który zapewni niezbędne bezpieczeństwo. Do tego należy wziąć pod uwagę również projekt witryny, by była ona atrakcyjna dla odwiedzających – warto dowiedzieć się, jak w odpowiedni sposób podejść do całego tego procesu.
Po pierwsze – określ rodzaj i cel strony
Już na samym początku warto zastanowić się przede wszystkim nad pomysłem na stronę. Jak rozpocząć opracowywanie atrakcyjnej, użytecznej witryny? Kluczową kwestią pod tym względem będzie zastanowienie się, jaki cel ma spełniać dana strona.
Jeśli głównym zadaniem będzie informowanie klientów o firmie i udostępnianie danych kontaktowych, można postawić na prostą, nowoczesną witrynę, która będzie charakteryzować się szybkim przygotowaniem i łatwą obsługą. W przypadku sklepów proces będzie znacznie bardziej skomplikowany – należy zadbać o odpowiednią kategoryzację produktów, wsparcie dla różnych systemów płatności czy zabezpieczenie kont klientów. Niektóre z tych wymagań dotyczą również blogów i innych stron, które skupiają się na publikowaniu różnych treści. Warto jednak zaznaczyć, że nie trzeba przygotowywać tych rozwiązań od podstaw: z pomocą przychodzi oprogramowanie typu CMS, czyli system zarządzania treścią.
Wybierz chwytliwą nazwę
Podczas przygotowywania strony dla firmy jest to zazwyczaj dość proste zadanie – adres witryny będzie przeważnie odpowiadać nazwie przedsiębiorstwa. W przypadku rozpoczynania działalności z myślą o obecności w sieci od samego początku, warto jednak nieco dłużej zastanowić się nad tą kwestią. Podobnie jak nazwa marki, liczy się przede wszystkim unikatowość i łatwość zapamiętania adresu witryny. Krótkie, chwytliwe nazwy sprawdzają się najlepiej – to dobry sposób, by już na starcie zadbać o skuteczne budowanie rozpoznawalności wśród klientów.
Zarejestruj domenę
To krok, który w sporym stopniu wiąże się z poprzednim zadaniem. Adres domeny będzie jednym z głównych znaków rozpoznawczych strony w sieci. Z tego względu warto zadbać, by odpowiadał on identyfikacji firmy, a także zachęcał klientów i łatwo zapadał w pamięć. Często jednak pewnym ograniczeniem będzie fakt, że wiele domen jest już zajętych – istnieje jednak sporo stron, które umożliwiają sprawdzenie dostępności, sugerując przy tym podobne, alternatywne nazwy.
Jak zarejestrować domenę? W tym celu potrzebne będzie skorzystanie z usług tzw. rejestratora – w większości przypadków są to firmy, które oferują również hosting stron. Rejestr domen w Polsce jest bezpośrednio zarządzany przez NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową) – na stronie tej instytucji można znaleźć pełen wykaz rejestratorów.
Wybierz odpowiedni hosting
To czynnik, od którego w sporym stopniu zależeć będzie wydajność i dostępność strony internetowej. Przy wyborze należy zwrócić uwagę na:
- ilość dostępnego miejsca na dane,
- uptime (dostępność strony, przeważnie podawaną procentowo – warto stawiać na firmy oferujące określoną wartość w ramach umowy SLA),
- wsparcie techniczne,
- obsługiwane rozwiązania technologiczne,
- zabezpieczenia,
- cenę,
- rodzaj serwera.
Warto nieco przybliżyć ostatnią kwestię: wyróżniamy przede wszystkim serwery współdzielone, VPS, dedykowane i serwery w chmurze. Pierwsze dwie opcje działają na podstawie dzielenia zasobów z innymi użytkownikami, co może przełożyć się na wysokie koszty. Trzecia i czwarta opcja pozwala korzystać z mocy obliczeniowej i miejsca na dane na wyłączność. W przypadku dedykowanych serwerów koszty są przeważnie wyższy niż przy rozwiązaniach cloud, co sprawia, że ostatnie podejście cieszy się aktualnie coraz większą popularnością.
Nie zapomnij o certyfikacie SSL
Aby zapewnić użytkownikom pełne bezpieczeństwo, niezbędny będzie certyfikat SSL. To rozwiązanie wymagane do skorzystania z protokołu HTTPS, który szyfruje ruch sieciowy, dzięki czemu przesyłane informacje nie są widoczne dla niepowołanych osób. Przy odpowiedniej konfiguracji serwera z SSL dane będą mogły być odczytane tylko dla użytkownika odwiedzającego stronę oraz docelowej witryny. Wyróżniamy kilka różnych wariantów certyfikatu SSL:
- DV – podstawowe zabezpieczenie, przy którym weryfikuje się samą domenę;
- OV – rozwiązanie z rozszerzoną weryfikacją, która obejmuje również informacje o firmie;
- EV – tzw. pełne uwierzytelnienie, w którym bierze się pod uwagę szczegółowe dane o witrynie i firmie, jak również dokładny status prawny przedsiębiorstwa odpowiedzialnego na stronę.
Cena rośnie wraz z dokładnością weryfikacji, jednak w zamian można liczyć na wzrost zaufania ze strony użytkowników, a także lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Przy stronach dysponujących certyfikatem OV lub EV na pasku adresu pojawia się zamknięta kłódka, która jest jasnym znakiem dla użytkowników, że ich dane są bezpieczne. Będzie to szczególnie ważne w przypadku sklepów i innych witryn, które korzystają z prywatnych informacji o użytkownikach lub obsługują płatności. Nie oznacza to jednak, że można zignorować tę kwestię przy pozostałych stronach – bezpieczeństwo to obecnie jeden z najważniejszych czynników przy zarządzaniu witryną internetową.
Zadbaj o atrakcyjny projekt strony
Wizualne aspekty strony powinny przyciągać użytkowników, a także zachęcać ich do pozostania na witrynie, wykonania transakcji czy ponownych wizyt. Istnieje wiele podejść do designu strony – zawsze jednak w cenie jest szybkie ładowanie, nowoczesny wygląd i łatwa obsługa. Zajmowanie się takimi kwestiami na własną rękę może być jednak dość trudne: z tego względu często lepiej będzie postawić na agencję kreatywną, która tworzy strony internetowe. W ten sposób można skutecznie połączyć technologiczną wiedzę ekspertów z odpowiednią estetyką, za którą odpowiadają specjaliści od designu.
Wykorzystaj system CMS, by ułatwić obsługę
Obecnie zdecydowana większość witryn w sieci działa na bazie oprogramowania CMS – najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu jest WordPress. System zarządzania treścią zapewnia od razu dostęp do wielu gotowych funkcji, takich jak publikowanie treści czy zarządzanie podstronami. Do tego można liczyć na skuteczne wsparcie różnych kwestii związanych z szablonami czy wyglądem strony, a także wbudowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. To szczególnie korzystna opcja dla osób, które nie mają doświadczenia w zarządzaniu stroną – z wygodnym panelem administracyjnym obsługa witryny będzie bardzo prosta.