Employer Branding to pojęcie znane w świecie biznesu od niedawna. Dosłownie tłumaczy się to jako budowanie marki pracodawcy, w domyśle pracodawcy – u którego pracownicy chcą i lubią pracować. Employer Branding jest więc czym innym niż reklama i szeroko pojęty marketing.
Definicja Employer Branding
Samo określenie Employer Branding zostało po raz pierwszy użyte w 2001 roku, jego kariera jest więc stosunkowo krótka. W naszym kraju nie przyjęło się tłumaczenie na polski, używa się raczej angielskiego sformułowania. Zapewne jest to związane z faktem, iż dosłowne tłumaczenie jest niejednoznaczne i może być odebrane jako budowanie pozytywnej opinii o marce.
Employer Branding natomiast zajmuje się dosłownie kreowaniem marki na dobrego pracodawcę. Wiele cennych informacji można znaleźć tutaj: https://www.gowork.pl/blog/kategoria/employer-branding/.
Na czym polega Employer Branding?
Employer Branding polega na podjęciu szeregu działań, w wyniku których marka będzie postrzegana jako dobry pracodawca, czyli taki, który dba nie tylko o wynik finansowy, ale też troszczy się o swoich pracowników i ich rozwój osobisty.
Szczegółowe działania podejmowane są w zależności od tego, czy mamy do czynienia z Employer Brandingiem zewnętrznym, czy też wewnętrznym.
Employer Branding prowadzony jest dla konkretnych korzyści. Może to być np. pozyskiwanie dla firmy najlepszych fachowców na rynku. Także influencerzy i ambasadorowie marek chętniej pracują z tymi większymi niż z maluczkimi, co z kolei przekłada się na łatwiejsze pozyskiwanie klientów.
Przykłady działań w ramach wewnętrznego Employer Brandingu
Employer Branding wewnętrzny skierowany jest do obecnych pracowników. W ramach jego można:
– przyznać pracownikom określone benefity pozapłacowe,
– sfinansować szkolenia i kursy zawodowe,
– przestrzegać zasad work life balance,
– zadbać o integrację w zespole.
Dobrym przykładem są tzw. owocowe czwartki lub darmowa kawa. I chociaż ujęte w ofertach pracy mogą budzić uśmiech, to jednak pracownicy oczekują ich w firmach i postrzegają brak jako dużą niedogodność.
Przykłady w ramach zewnętrznego Employer Brandingu
O dobrą opinię warto dbać nie tylko wśród aktualnych, ale też potencjalnych przyszłych pracowników. W tym celu trzeba:
– odwiedzać targi branżowe i targi pracy,
– działać aktywnie w studenckich biurach karier,
– organizować staże i praktyki dla studentów i absolwentów,
– być obecnym w social mediach,
– zadbać o spójność i jakość strony internetowej.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY