HR Business Partner pełni bardzo istotną rolę w strukturach firmy poprzez zarządzanie kapitałem ludzkim. Jest to osoba, która podejmuje się realizacji wielu zadań o charakterze analityczno-biznesowym z dziedziny HR. Jakie obowiązki wykonuje się na tym stanowisku? Jak zostać HR Business Partner?
Główne obowiązki HR Business Partner
HR Business Partner zatrudniony jest w niemal każdym większym przedsiębiorstwie. Wbrew pozorom nie jest on specjalistą do spraw kadr i płac czy rekrutacji, nie zajmuje się również zarządzaniem zespołem kadrowców. Jego rola w firmie jest zupełnie inna, a mianowicie ma on wpływać na rozwój przedsiębiorstwa poprzez odpowiednie zarządzanie kapitałem ludzkim. Do głównych obowiązków HR Business Partner należy:
- przygotowywanie projektów rekrutacyjnych,
- zarządzanie procesami onboarding i offboarding,
- dbanie o kulturę organizacyjną firmy,
- zarządzanie talentami,
- motywowanie podwładnych,
- rozwiązywanie konfliktów personalnych,
- wprowadzanie odpowiedniej komunikacji wewnętrznej.
Zakres obowiązków zależy w dużej mierze od potrzeb danej firmy oraz zakresu jej działania. W niektórych przedsiębiorstwach zatrudnionych jest więcej tego typu specjalistów, którzy realizują wybrane zadania, skupiając się wyłącznie na pewnym obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku dużych korporacji, które zatrudniają tysiące osób.
Jak zostać HR Business Partner?
Stanowisko HR Business Partner obejmują wyłącznie osoby z odpowiednim przygotowaniem merytorycznym. Cenione są studia wyższe na kierunku ekonomia, zarządzanie czy marketing. Niemniej jednak osoby, które mają inne wykształcenie, nie muszą rezygnować z marzeń o tego typu posadzie. Wystarczy ukończyć studia podyplomowe, dające odpowiednią dawkę wiedzy na start. Prowadzi je Collegium Balticum Akademia Nauk Stosowanych i mają one głównie charakter praktyczny, a więc student uczy się, jak rozwiązywać problemy, zarządzać kapitałem ludzkim czy w profesjonalny sposób podchodzić do powierzonych mu zadań. Samo ukończenie studiów to jednak dopiero początek – bardzo ważne jest w tej dziedzinie doświadczenie zawodowe, które zdobywa się wraz z upływem lat. Na początek warto podjąć pracę w dziale HR, aby dowiedzieć się, jak dokładnie funkcjonuje oraz poznać jego specyfikę. Najczęściej propozycję awansu na stanowisko HR Business Partner dostają osoby, które pracują w firmie od dawna i posiadają odpowiednie kompetencje zawodowe, w tym ukończone studia biznesowe. Czasami prowadzone są również rekrutacje zewnętrzne, w których warto brać udział, jeśli chcemy rozwijać się zawodowo i szukamy tym samym kolejnych wyzwań.
Dlaczego warto rozpocząć pracę na stanowisku HR Business Partner?
Praca jako HR Business Partner jest pełna wyzwań, zatem niezwykle rozwija nas zawodowo i pozwala uczyć się nowych rzeczy. Nie bez znaczenia są również zarobki – średnia pensja wynosi nawet 9 000 zł brutto, o ile kandydat spełnia wszelkie wymagania, związane z wykształceniem oraz doświadczeniem zawodowym. Niełatwo jest objąć to stanowisko; ważne są odpowiednie HR Business Partner studia, a także doświadczenie zawodowe. Podczas rekrutacji trzeba też pokonać wielu kandydatów, którzy posiadają podobne kompetencje do naszych. Niemniej jednak warto postarać się o pracę jako HR Business Partner, zwłaszcza jeśli zarządzanie zasobami ludzkimi nie ma dla nas tajemnic i chcemy rozwijać się w tej dziedzinie. Warto mieć na uwadze, że nawet osoby z wykształceniem innym, niż biznesowe mogą próbować swoich sił, uzupełniając wiedzę w odpowiedni sposób.