Filtry cząstek stałych, chociaż tak bardzo potrzebne, aby chronić środowisko, są narażone na różnego rodzaju uszkodzenia. Jak każda cześć użytkowanego pojazdu z czasem się zużywają lub psują. Najczęściej jednak występuje zapchanie filtra, jednak nie musi oznaczać to konieczności jego wymiany, która może być kosztowna. Nie jest to jednak jedyne wyjście. Możliwe jest również czyszczenie, wypalanie lub regeneracja DPF. Co warto wiedzieć w tym temacie? Podpowiadamy!
Czemu filtr cząstek stałych się zapycha?
Nie każdy musi znać się na działaniu i specyfice funkcjonowania DPF, jednak każdy posiadający auto z filtrem musi zdawać sobie sprawę z problemów, które można napotkać. Komunikowane są one najczęściej przez komputer pokładowy w momencie, gdy nastąpi zapchanie filtra zabrudzeniami, przez co nie jest on w stanie pełnić swojej funkcji i dodatkowo utrudniony jest przepływ spalin.
Dzieje się tak ze względu na dwa najważniejsze zadania, które spełnia DPF. Przede wszystkim filtr zbiera i dopala sadzę powstającą ze spalin, ale również zawiązuje i zmienia trujące związki na mniej szkodliwe dla ludzi i środowiska. To drugie zadanie możliwe jest dzięki metalom szlachetnym i innym katalizatorom, które mają właściwości wiążące lub rozkładające związki niebezpieczne.
Z czasem filtry ulegają jednak zapchaniu, co łączy się z koniecznością wypalenia DPF. Jeśli interesuje Cię profesjonalne czyszczenie DPF, Warszawa jest idealnym miejscem, aby znaleźć serwis samochodowy, który specjalizuje się w regeneracji DPF.
Wypalanie DPF we własnym zakresie
W momencie zapchania się filtra cząstek stałych komputer pokładowy informuje nas o rozpoczęciu procesu wypalania DPF. Najczęściej wykonywane jest to automatycznie i można z łatwością rozpoznać, kiedy proces ten został zainicjowany. W tym momencie zwiększają się obroty silnika i następuje większy pobór paliwa, które nie jest spalane w cylindrze, ale jej zapłon następuje w filtrze. Ma to doprowadzić do wypalenia DPF. W tym momencie warto poświęcić nieco czasu i udać się na dłuższą przejażdżkę, gdzie możliwe jest osiągnięcie większej prędkości i obrotów powyżej 3 tys. Jeśli wypalanie zostanie przerwane kilkukrotnie, może to doprowadzić do większych problemów. Najczęściej w takim przypadku komputer sygnalizuje awarię filtra. W tym przypadku konieczne jest inicjowanie wypalanie filtra, które odbywa się już w profesjonalnym serwisie.
Wypalanie DPF w serwisie
Inicjowanie wypalanie DPF najlepiej wykonać w serwisie, który ma doświadczenie w tego typu usługach. Łączy się ono z koniecznością podpięcia komputera serwisowego i wymuszeniu uruchomienia procesu wypalania sadzy z filtra. Takiego procesu wypalania nie powinno się jednak inicjować zbyt często. Wypalanie DPF wykonuje się tak rzadko, jak to tylko możliwe i tylko wtedy, kiedy istnieje wyraźna potrzeba. Co więcej, pomimo pojawienia się na rynku licznych urządzeń do inicjowania procesu wypalania, nie powinno robić się tego samodzielnie, bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
Czyszczenie czy regeneracja DPF?
Gdy wypalanie nie jest pomocne i filtr nadal jest zapchany, łączy się to z koniecznością specjalistycznego czyszczenia DPF lub jego regeneracji. Czyszczenie filtra wymaga wiedzy eksperta, gdyż polega na jego demontażu, użyciu odpowiednich narzędzi oraz środków. Tak przeprowadzone czyszczenie DPF sprawia, że jest on w pełni sprawny, jednak nie odbudowuje to jego struktury. Wiele serwisów zajmuje się również regeneracją DPF, czyli jeszcze bardziej specjalistycznym udrażnianiem i czyszczeniem filtra za pomocą bardziej inwazyjnych środków chemicznych lub fal ultradźwiękowych.