Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze i szturmem zdobywają kolejne rynki. Coraz więcej producentów wprowadza takie modele do swojej oferty. Amerykańska marka Tesla zalicza się jednak do pionierów elektromobilności i zajmuje w tym sektorze motoryzacji poczesne miejsce. A Model 3 to światowy bestseller.
Tesla Model 3 zadebiutowała w 2017 roku na rynku amerykańskim. W Europie obecna jest od 2019 roku, do polskich salonów oficjalnie wjechała rok później. Samochód ten jest jednym z rynkowych bestsellerów – w 2022 roku był najchętniej kupowanym autem w Norwegii i Szwajcarii, jeśli zaś chodzi o całą Europę, to pod względem popularności zajął szesnaste miejsce, wyprzedzając m.in. Skodę Octavię i Volkswagena Tiguana.
Tesla Model 3 ma tyle samo fanów, co antyfanów. Ci pierwsi chwalą pojazd za nie tyle nowoczesne, ile wręcz pionierskie rozwiązania technologiczne, osiągi, wygodę, oferowany luksus czy dedykowane pod markę stacje ładowania. Drudzy zwracają uwagę na bardzo niską jakość wykonania oraz wysoką awaryjność; przy czym kolejne modernizacje znacząco wpłynęły na przynajmniej częściową eliminację tych wad.
Wymiary, dane techniczne, cennik
Samochód ten na nadwozie typu sedan (czterodrzwiowe). Producent klasyfikuje go w segmencie kompaktowym (C), jednakże wymiary wskazują raczej na przynależność do limuzyn klasy D. Długość Tesli Model 3 wynosi 469,4 cm, szerokość to 184,9 cm (208,8 cm z lusterkami), wysokość – 144,3 cm, rozstaw osi – 287,5 cm. Pojazd ma dwa bagażniki: tylny (561 litrów) i dodatkowy przedni (88 l).
Samochód występuje w trzech wersjach napędu, a zarazem wyposażenia:
Model 3 (od 219 990 zł) – jeden silnik elektryczny, tylny napęd, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s, prędkość maksymalna – 225 km/h, zasięg – 491 km, wyposażenie:
– 18-calowe obręcze kół Aero;
– Bateria Standard Range;
– podstawowy autopilot;
– lusterka boczne przyciemniane, elektrycznie składane i podgrzewane;
– wnętrze All Black;
– podgrzewane przednie fotele i tylne siedzenia;
– elektrycznie regulowane fotele przednie;
– podgrzewana kierownica;
– przyciemniany szklany dach, chroniący przed promieniowaniem ultrafioletowym i podczerwonym;
– dywaniki we wnętrzu;
– 15-calowy wyświetlacz centralny;
– konsola centralna ze schowkiem, czterema portami USB i możliwością bezprzewodowego ładowania dwóch smartfonów;
– system audio – dźwięk przestrzenny;
– muzyka i multimedia przez Bluetooth;
– port USB-A w schowku podręcznym z dołączonym przenośnym urządzeniem pamięci o pojemności 128 GB.
Model 3 Long Range (od 254 990 zł) – dwa silniki elektryczne, napęd na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,4 s, prędkość maksymalna – 233 km/h, zasięg – 602 km. Wyposażenie obejmuje elementy z Modelu 3 oraz:
– 18-calowe obręcze kół Aero;
– bateria Long Range.
Model 3 Performance (od 284 990 zł) – dwa silniki elektryczne i napęd na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 s, prędkość maksymalna – 261 km/h, zasięg – 547 km. Wyposażenie obejmuje elementy z wersji podstawowej plus:
– 20-calowe obręcze kół Uberturbine;
– bateria Long Range;
– obniżone zawieszenie;
– hamulce Performance;
– spojler z włókna węglowego;
– pedały ze stopu aluminium.
Tesla Model 3 – szykowany lifting
Według Agencji Reuters, Tesla prowadzi prace nad daleko idącą modernizacją Modelu 3. Odbywają się one pod kryptonimem Highlander. Poprawić się ma jakość pojazdu, wygodniejsza będzie też obsługa wnętrza. Zmiany konstrukcyjne mają spowodować, że do wykonania samochodu użyte zostanie mniej części, dzięki czemu produkcja będzie tańsza. Obniżki cen Tesli Model 3 nie należy się jednak spodziewać. Nowa wersja pojawić się ma w salonach jeszcze w 2023 roku.