Znaczna część przedsiębiorców korzysta na co dzień z transportu drobnicowego, czyli małych dostaw na wiele pojazdów. Ale czy to aby na pewno najbardziej opłacalna metoda dostawy? Postanowiliśmy to wybadać. W niniejszym artykule sprawdzimy, na czym polega transport całopojazdowy oraz jakie są jego możliwości.
Co to jest transport towarowy FTL?
Transport drobnicowy to inaczej typowa działalność kurierska. Jest to więc niewielki pojazd, w którym znajdują się przesyłki od więcej niż jednego klienta, a więc i adresatów dostawy jest więcej. Tymczasem transport całopojazdowy korzysta z dużego pojazdu, w którym wykorzystana jest cała dostępna przestrzeń ładunkowa. Jest ona wypełniona na tyle, jak dalece pozwalają przepisy oraz możliwości ciężarówki. FTL to skrót z ang. full truck load, czyli oznaczenie pełnego załadunku. LTL to z kolei less than truck load, czyli sytuacja, w której przestrzeń ładunkową wykorzystuje się tylko częściowo.
Zalety transportu całopojazdowego
Jeśli chodzi o rodzaj transportu, usługi drobnicowe mogą wydawać się tańsze. Transport całopojazdowy natomiast jest dużo bardziej praktyczny, co siłą rzeczy przekłada się na rezultaty biznesowe. Otóż firmy kurierskie i temu podobne usługi podlegają częstemu przeładunkowi. Oznacza to, że na większych dystansach czas dostawy jest po prostu dłuższy, bowiem po drodze trzeba dokonać kilku istotnych manewrów. Logistyka działań jest więc dość skomplikowana, podczas gdy transport FTL to sytuacja prosta jak strzała. W punkcie A wypełnia się całą przestrzeń pojazdu, którą rozładowuje się dopiero w punkcie B, którym jest finalny adresat dostawy.
Inną zaletą FTL jest fakt, że transport całopojazdowy obsługuje tylko jednego klienta na raz. Nie ma więc mowy o tym, że dojdzie do jakiejś pomyłki w dostawie. Wszystko, co znajduje się wewnątrz naczepy, pochodzi wyłącznie z jednego źródła, tak więc zorganizowanie takiej spedycji jest bardzo proste i można to zrobić za pomocą jednej rozmowy telefonicznej lub formularza online. W niektórych przypadkach ma to również wpływ na koszty ubezpieczenia załadunku. Otóż korzystanie z usług FTL może pozwolić na jednorazową polisę, jeśli warunki temu akurat sprzyjają. W związku z tym można obniżyć całościową cenę transportu.
Elastyczność transportu całopojazdowego polega również na tym, że w ten sposób przenosi się ładunki o wszelkim charakterze, w tym materiały niebezpieczne. Możliwości firm z tego sektora mają w gruncie rzeczy bardzo mało ograniczeń, o ile wymagania klienta nie naruszają obowiązujących przepisów prawa. To samo można powiedzieć o planowaniu czasu spedycji, ponieważ organizacja dodatkowych kierowców nie stanowi zwykle problemu, więc transport ekspresowy to tylko kwestia odpowiednich ustaleń.
Możliwości międzynarodowe
Brak konieczności przeładunków i wymiany pojazdów ciężarowych sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach międzynarodowych. Przyzwoita firma oferująca transport całopojazdowy będzie w stanie dostarczyć towary, również te o bardzo dużej wadze, w każdy zakątek Unii Europejskiej, a także na dalekie krańce Norwegii na przykład. W związku z tym nie trzeba się martwić obostrzeniami obowiązującymi w tych krajach – firma od transportu całopojazdowego FTL zna te tematy jak własną kieszeń i to ona przejmie na siebie logistykę spedycji. Klient może rozsiąść się wygodnie i czekać na potwierdzenie dostawy.
Transport całopojazdowy ma więc wiele zalet. Znacznie więcej niż usługi drobnicowe, lecz to oczywiście zależy od danej sytuacji. W każdym razie na pewno warto przynajmniej rozważyć FTL jako podstawę logistyczną dostawy swoich towarów.